Home
Download

Aanbevelingen

Aanbevelingen 'Samenwerking'

8.1

Investeer in de relatie en communicatie tussen ouders en school, met korte lijnen waardoor problemen tijdig worden gesignaleerd.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“We proberen de ouderbetrokkenheid te verhogen door laagdrempelig contact. Niet alleen als er wat aan de hand is, maar ook bijvoorbeeld door ouderavonden te organiseren. Daarnaast doen huisbezoeken wanneer het contact met ouders niet tot stand komt, om even te kunnen overleggen en vertellen hoe het gaat op school. Er kunnen allerlei redenen zijn dat het via mail of telefonisch niet lukt om contact te krijgen (bijvoorbeeld taalbarrière). Soms speelt er bij ouders een stukje wantrouwen of een nare ervaring met eerdere scholen, maar veel vaker blijkt dat ouders niet wisten dat school behoefte had aan contact. Die ouders vinden het heel fijn dat we dan langskomen.”
NXT Doorn

Interventies

NJI toolkit ouderbetrokkenheid

Toolkit met handvaten voor optimaliseren van samenwerking met ouders gericht op gelijkwaardige samenwerking, wederzijdse kennisbenutting, en gezamelijke besluitvorming. Naar interventie

School-Wide Positive Behavior Support

Het schoolteam werkt proactief aan het bouwen van een positieve relatie met ouders door laagdrempelig frequent contact. Bij extra leerbehoeften wordt in overleg een gezamenlijk plan opgesteld voor passende ondersteuning. Naar interventie

Ouderbetrokkenheid

Door ouders actief te betrekken bij de schoolontwikkeling van hun kind, ontstaat een vertrouwensband waar regelmatig met elkaar wordt gecommuniceerd. Dankzij deze korte lijnen kunnen problemen tijdig worden opgemerkt. Naar interventie

MAZL

Ouders worden actief betrokken via verzuimgesprekken met school en zorgmedewerkers, afgestemd op de specifieke situatie van de leerling. Deze open communicatie bevordert de samenwerking en zorg voor de leerling. Naar interventie

8.2

Op het moment dat er problemen spelen: zorg dat alle betrokken partijen rondom een jongere (ouders, school, hulpverlening en leerplicht) actief worden betrokken in het zoeken naar een vorm van passend onderwijs en op de hoogte zijn van gemaakte afspraken. Eén procesregisseur die overzicht houdt en knopen kan doorhakken.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“De zorgstructuur bestaat uit het Centrum voor Jeugd & Gezin, de orthopedagoog van de school, de leerlingbegeleidster en de zorgcoördinator. Hier komen de echte zorgvragen terecht. De aangemelde casussen worden besproken en er wordt overlegd wie de zorgvraag het best kan oppakken. Deze persoon gaat vervolgens met leerling, ouders en coach in gesprek om het plan concreet vorm te geven.”
De Breul

Interventies

School-Wide Positive Behavior Support

Ouders werken samen met de en zorginstanties om een gezamenlijk plan op te stellen voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Ouders kunnen ook deelnemen aan interventies om hun opvoedvaardigheden te versterken. Naar interventie

Ouderbetrokkenheid

Als er problemen spelen is ouderbetrokkenheid cruciaal voor het bieden van aanvullende inzichten, consistentie tussen school en thuis en een gedeelde verantwoordelijkheid over het gezamenlijk ontwikkeld plan. Naar interventie

MAZL

Betrekt alle belanghebbenden door regelmatige communicatie en shared decision making over het zorgtraject. De jeugdarts ontwikkelt een plan van aanpak wat wordt gedeeld en doorgesproken met alle betrokken partijen. Naar interventie

8.3

Plaats zorgprofessionals met brede, multidisciplinaire expertise in scholen en organiseer preventieve spreekuren (bijv. met leerplicht) zodat problemen in een vroeg stadium kunnen worden aangepakt.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Voor leerlingen die dreigen vast te lopen / uit te vallen en waarbij standaard aanpassingen binnen het reguliere onderwijs onvoldoende helpen, is er een ‘back-up’ voorziening. Deze voorziening vormt een verlenging van school (een fysieke ruimte op het schoolplein) maar haalt ook jeugdhulpverlening binnen de schoolmuren. Zo is er een GGZ hulpverlener betrokken vanuit de gemeente en sluit de orthopedagoog van school aan. De ondersteunings- /zorgcoördinator leidt het project. Daarnaast is er een dagelijkse groepsbegeleider.”
‘t Hooghe Landt

Interventies

MAZL

Mentoren en/of ondersteunings-, leerjaar- of verzuimcoördinatoren voeren verzuimgesprekken met leerlingen en ouders, waarbij in overleg met de jeugdarts gezamenlijk een plan van aanpak kan worden gemaakt. Naar interventie

8.4

Luister naar jongeren zelf en naar wat zij nodig hebben om hun diploma te kunnen halen.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“In de bovenbouw zijn leerlingen uitgenodigd in teamvergaderingen om mee te praten over onderwerpen als prestatiedruk. Leerlingen gaan hierin in gesprek met mentoren, en ander schoolpersoneel zit eromheen en luistert. Het gaat erom inzicht te krijgen in wat de leerlingen ervaren en wat zij nodig hebben. Daarna wordt er overlegd hoe de school daar op kan inspelen. Het doel van deze gesprekken is meer begrip creëren bij docenten en betere stroomlijning van deadlines.”
Cals College

Interventies

MAZL

Door regelmatige communicatie met leerling en ouders wordt ruimte gecreëerd voor het bespreken van individuele omstandigheden en behoeften. Hierdoor kan ondersteuning op maat worden geboden, wat bijdraagt aan effectieve hulpverlening. Naar interventie