Home
Download

Aanbevelingen

Aanbevelingen 'Leervaardigheden, motivatie & toekomstperspectief'

7.1

Versterk de studievaardigheden van jongeren (plannen en organiseren, timemanagement, leren leren), stimuleer eigenaarschap en zelfregulerend leren.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

De aanbeveling heeft geen bijbehorende inspiratie uit de praktijk.

Interventies

Je brein de baas

Een van de drie behandelde thema’s van de interventie focust op het verbeteren van studievaardigheden. Leerlingen leren hierin over plannen, concentreren en omgaan met fouten en prestatiedruk. Naar interventie

Futsal Chabbab

Sport en huiswerkbegeleiding worden gecombineerd om potentiële schooluitvallers te ondersteunen. De huiswerkbegeleiding richt zich op studievaardigheden zoals leren leren, regelmaat en structuur aanbrengen in huiswerk maken en leren plannen. Naar interventie

Leer- en studievaardigheden

Door het aanleren van leer- en studievaardigheden wordt het eigenaarschap over het leerproces vergroot. Naar interventie

Zelfregulerend leren

Ontwikkelen van kennis over het eigen leerproces vergoot de grip op het eigen leren. Door herhalend aanbieden van leer strategieën leren leerlingen hoe ze problemen aan moeten pakken en sturing moeten geven aan hun leerproces. Naar interventie

7.2

Bied passende hulp / maatwerk op het moment dat jongeren uitdagingen ervaren in het reguliere programma, waarbij zoveel mogelijk wordt afgestemd op individuele leerbehoeften en mogelijkheden. Analyseer welke redenen ten grondslag liggen aan verminderd academisch functioneren en bied passende ondersteuning.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“De ‘back-up’ voorziening is bedoeld voor leerlingen die door bijvoorbeeld een overdaad aan prikkels of langdurige stress in de schoolcontext/thuiscontext niet tot leren komen. Er wordt een prikkelarme, gestructureerde omgeving geboden waar leerlingen middels zelfstudie hun lessen hybride of zelfstandig kunnen volgen. Het rooster wordt op het individu afgestemd. Sommige leerlingen volgen een deel van de lessen op de voorziening, sommige leerlingen volgen al hun lessen daar. Sommige leerlingen hebben wel pauze binnen de schoolmuren om zo sociale contacten te behouden. Er wordt maatwerk geleverd voor iedere leerling.”
‘t Hooghe Landt

Interventies

Futsal Chabbab

Om schooluitval onder kwetsbare leerlingen te verminderen, wordt sport ingezet om deze leerlingen te bereiken en te motiveren voor school. Een trainer bouwt een vertrouwensband op en biedt extra ondersteuning. Naar interventie

7.3

Vergroot het aanbod voor kinderen met een hoog IQ of hoogbegaafdheid die dreigen uit te vallen uit het reguliere programma, waarbij wordt gedifferentieerd in uiteenlopende hulpvragen.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Een klein onderdeel van de school is het Junior-college; een groep 9 tussenvorm voor kinderen die nog niet toe zijn aan de middelbare school. Vaak gaat het om hoogbegaafde leerlingen die nog wat meer dingen moeten leren voordat ze naar middelbaar onderwijs gaan. Die hebben ook een lokaal in de school.”
Christelijk Lyceum Veenendaal

Interventies

Deze aanbeveling heeft geen bijbehorende interventies.

7.4

Besteed in het curriculum aandacht aan actuele vraagstukken waar jongeren mee worstelen (bijv. schulden) en vaardigheden die zij in het dagelijks leven moeten aanspreken (bijv. ondernemerschap). Maak de koppeling tussen schoolvakken en toekomstmogelijkheden meer expliciet.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Er is een groep opgericht waarin leerlingen kunnen inbrengen wat zij belangrijk vinden en leuk vinden om te doen. Dit kan gaan om leuke activiteiten of bepaalde thema’s. Leerlingen wilden bijvoorbeeld meer aandacht voor genderdiversiteit, daar was echt behoefte aan. Deze groep leerlingen maakt zich daar dan hard voor. Ook organiseren zij bijvoorbeeld het schoolfeest.”
NXT Doorn

Interventies

Deze aanbeveling heeft geen bijbehorende interventies.