Interventies
Levensvaardigheden (sociale vaardigheden)
Leert leerlingen bij het adequaat herkennen, benoemen en omgaan met hun gedachten, gevoelens en gedragingen. Thema’s als weerbaarheid, conflicthantering, pesten en emotionele problematiek worden behandeld.
Naar interventie
Leefstijl (sociale vaardigheden)
In lessen en opdrachten wordt gewerkt aan de sociale vaardigheden van leerlingen, zoals leren luisteren, conflictoplossing en gevoelens communiceren. Actuele thema’s als sociale media en diversiteit komen ook aan bod.
Naar interventie
Kracht in Controle (sociale vaardigheden)
In vijftien thema’s wordt op interactieve wijze gewerkt aan het versterken van de vijf kerncompetenties: Besef van zelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken.
Naar interventie
Schooljudo (sociale vaardigheden)
Judo wordt ingezet tijdens de reguliere gymlessen fysieke en sociaal-emotionele kennis en vaardigheden te versterken. Leerlingen leren naast judo ook reflecteren op hun gedrag en respectvol met elkaar omgaan.
Naar interventie
Happyles (coping)
Focust op leerlingen mentaal fit houden/krijgen en somberheidsklachten verminderen door te werken aan het ontwikkelen van gezonde coping vaardigheden, het leren herkennen van mentale gezondheidsklachten en het vragen om hulp.
Naar interventie
LEGSpedition (gezonde leefstijl)
Focust op Lichamelijk, Emotioneel, Geestelijk en Sociaal (LEGS) welzijn van leerlingen door twee aaneengesloten training dagen. In interactieve opdrachten wordt gewerkt aan het versterken van LEGS-kennis en vaardigheden.
Naar interventie
Mind Young Academy (coping)
In een driedelige lessenreeks wordt het gesprek over psychische gezondheid laagdrempelig aangegaan met zogenaamde ‘peer educators’. Hierin wordt geleerd over mentale gezondheid(klachten) met als doel de weerbaarheid van leerlingen versterken.
Naar interventie
Mentorlessen over stress (stressherkenning)
Mentoren volgen training om de interventie te kunnen geven waarin leerlingen leren wat stress is, hoe ze het kunnen herkennen en hoe ze er het beste mee om kunnen gaan.
Naar interventie
Kanjertraining (sociale vaardigheden)
In tien lessen leren leerlingen over sociaal gedrag. Zij oefenen op interactieve wijze met het versterken van hun sociale vaardigheden, de motivatie om zich sociaal te gedragen en hun verantwoordelijkheidsbesef.
Naar interventie
Vrienden (coping)
In tien individuele of groepsbijeenkomsten leren leerlingen aan de hand van oefeningen om met gevoelens van angst en depressie om te gaan. Cognitief herstructureren, probleemoplossend denken en ontspanningsoefeningen staan centraal.
Naar interventie
Je brein de baas (stress herkenning)
In drie lessenseries over leervaardigheden, prestatiedruk en groepsdynamiek wordt gewerkt aan het versterken van de weerbaarheid en sociale vaardigheden van leerlingen. Ook wordt aandacht besteed aan leren leren.
Naar interventie