Inspiratie uit de praktijk
“In de brugklas hebben we een buddy-systeem waarbij iedere leerling is gekoppeld aan een andere leerling. Dan hou je elkaar op de hoogte en in de gaten. Daarnaast hebben we tutoren. Twee havo-4 leerlingen zijn dan bij een brugklas betrokken. Dit zijn een soort tussenpersonen: sommige dingen bespreek je liever niet met de mentor maar vertel je misschien wel tegen zo’n medeleerling.”
Christelijk Lyceum Veenendaal
Interventies
Levensvaardigheden
Om pro-sociaal gedrag onder leerlingen te bevorderen wordt door middel van lessen en oefeningen gewerkt aan het versterken van sociale vaardigheden, zoals helder communiceren, conflictoplossing, impulscontrole en samenwerking.
Naar interventie
Leefstijl
Leefstijl is een doorlopend sociale vaardigheidsprogramma, waarin leerlingen onder verschillende sociale thema’s door het volgen van lessen en uitvoeren van oefeningen leren luisteren, empathisch reageren en gevoelens uiten.
Naar interventie
Kanjertraining
Leerlingen versterken hun sociale vaardigheden door er klassikaal mee te oefenen. Thema’s als jezelf voorstellen, aardige dingen zeggen, nee zeggen, belangstelling tonen, vertrouwen, kritiek geven en zelfbeheersing komen aan bod.
Naar interventie
Schooljudo
Judo biedt naast fysieke inspanning ook de mogelijkheid om sociaal-emotionele vaardigheden te versterken. De leerlingen leren reflecteren op eigen gedrag, conflicthantering en het vergroten van eigen weerbaarheid en zelfvertrouwen.
Naar interventie
Aggression Replacement Training
Groepsinterventie voor agressieve/delinquente jongeren gericht op het aanleren van prosociaal gedrag, vaardigheden om negatieve peer interacties en sociale problemen te voorkomen en vermijden.
Naar interventie
*dit is een selectie van interventies die ingrijpen op sociale vaardigheden. Er is gekozen voor interventies me de hoofdfocus “sociale vaardigheden”