Home
Download

Aanbevelingen

Aanbevelingen 'Relatie met klasgenoten'

5.1

Investeer in een positief, inclusief en veilig (school/groep)klimaat. Definieer en communiceer een anti-pestbeleid en draag dit zichtbaar en actief uit.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“In sommige klassen is er nog niet het gevoel van veiligheid om dingen open te bespreken of delen. In die klassen worden dan klassentrainingen over basisveiligheid en basisrust gegeven. Pas als dat er is kun je je op andere programma’s gaan richten. Als die basisveiligheid er nog niet is, dan komt dat niet aan of niet binnen.”
NXT Doorn

Interventies

JOIN us

Aandacht voor groepsdynamiek en het creëren van een hechte klas om pesten te voorkomen. Door interactieve spellen leren leerlingen samenwerken, elkaar vertrouwen en verantwoordelijkheid te nemen over groepsnormen. Naar interventie

Leefstijl

In vier lesthema’s wordt aandacht besteed aan de groepssfeer, communicatie en omgaan met gevoelens. Opdrachten helpen leerlingen bewust te worden van groepsdynamiek en hoe zij hier positief aan kunnen bijdragen. Naar interventie

Kanjertraining

Geeft leerlingen inzicht in hun sociale gedrag door middel van wekelijkse lessen. Door feedbackoefeningen, vertrouwensoefeningen en rollenspellen oefenen leerlingen met hun sociale vaardigheden om een veilig schoolklimaat te realiseren. Naar interventie

Schooljudo

Vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier staan centraal. De trainer die de interventie uitvoert let op de groepsdynamiek en signaleert eventueel pestgedrag zodat hierop kan worden ingespeeld. Naar interventie

Meidenvenijn is niet fijn!

Door een lessenreeks van 4 lesblokken wordt gefocust op het verminderen en bespreken van pestgedrag onder meisjes van 9 t/m 15 jaar door aandacht te besteden aan groepsdynamiek. Naar interventie

*interventies gericht op de groep & individu. Zie voor schoolbrede aanpak schoolklimaat > domein 2, aanbeveling 2.2

5.2

Versterk de sociale vaardigheden van jongeren en stimuleer sociaal gedrag.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“In de brugklas hebben we een buddy-systeem waarbij iedere leerling is gekoppeld aan een andere leerling. Dan hou je elkaar op de hoogte en in de gaten. Daarnaast hebben we tutoren. Twee havo-4 leerlingen zijn dan bij een brugklas betrokken. Dit zijn een soort tussenpersonen: sommige dingen bespreek je liever niet met de mentor maar vertel je misschien wel tegen zo’n medeleerling.”
Christelijk Lyceum Veenendaal

Interventies

Levensvaardigheden

Om pro-sociaal gedrag onder leerlingen te bevorderen wordt door middel van lessen en oefeningen gewerkt aan het versterken van sociale vaardigheden, zoals helder communiceren, conflictoplossing, impulscontrole en samenwerking. Naar interventie

Leefstijl

Leefstijl is een doorlopend sociale vaardigheidsprogramma, waarin leerlingen onder verschillende sociale thema’s door het volgen van lessen en uitvoeren van oefeningen leren luisteren, empathisch reageren en gevoelens uiten. Naar interventie

Kanjertraining

Leerlingen versterken hun sociale vaardigheden door er klassikaal mee te oefenen. Thema’s als jezelf voorstellen, aardige dingen zeggen, nee zeggen, belangstelling tonen, vertrouwen, kritiek geven en zelfbeheersing komen aan bod. Naar interventie

Schooljudo

Judo biedt naast fysieke inspanning ook de mogelijkheid om sociaal-emotionele vaardigheden te versterken. De leerlingen leren reflecteren op eigen gedrag, conflicthantering en het vergroten van eigen weerbaarheid en zelfvertrouwen. Naar interventie

Aggression Replacement Training

Groepsinterventie voor agressieve/delinquente jongeren gericht op het aanleren van prosociaal gedrag, vaardigheden om negatieve peer interacties en sociale problemen te voorkomen en vermijden. Naar interventie

*dit is een selectie van interventies die ingrijpen op sociale vaardigheden. Er is gekozen voor interventies me de hoofdfocus “sociale vaardigheden”

5.3

Maak jongeren bewust van groepsdruk en sociale normen en bied hen handvatten om daarmee om te gaan en de regie over hun eigen leven te nemen.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

De aanbeveling heeft geen bijbehorende inspiratie uit de praktijk.

Interventies

JOIN us

Door te leren over groepsnormen en -waarden en te oefenen met het herkennen, aangeven en accepteren van grenzen wordt gewerkt aan bewustzijn van groepsdruk en eigenaarschap van leerlingen. Naar interventie

Je brein de baas

‘Gelukkig in de groep’ brengt leerlingen (zelf)kennis bij over de omgang met leeftijdsgenoten. Door opdrachten leren zij over groepsdruk en conflicten en hoe zij hun handelingsperspectief in groepsverband kunnen versterken. Naar interventie

LEGSpedition

De modules Risicogedrag en Weerbaarheid geven inzicht in groepsdruk en eigen kwetsbaarheid. Leerlingen leren ‘nee’ zeggen door te oefenen met spel, kennisquizzen, films, uitleg en het klassikaal delen van ervaringen. Naar interventie

Aggression Replacement Training

Groepsinterventie voor agressieve/delinquente jongeren waarbij er aandacht is voor het omgaan met groepsdruk en het vermijden van negatieve peer interacties. Naar interventie

5.4

Bied mogelijkheden voor samenwerkend leren.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Dit schooljaar is er veel aandacht besteed aan groepsvorming. Met de NPO-gelden is ingezet op groepsvorming en het creëren van een ‘wij-gevoel’ door activiteiten voor alle klassen te organiseren, met name in het begin van het schooljaar. Elke jaarlaag heeft zelf nagedacht over activiteiten en de projectleider NPO-gelden heeft meegedacht. Het is door de leerlingen als heel prettig ervaren.”
Cals College

Interventies

Deze aanbeveling heeft geen bijbehorende interventies.