Home
Download

Aanbevelingen

Aanbevelingen 'Sensitief doceren'

4.1

Versterk de pedagogische vaardigheden van leerkrachten. Daarbij is het raadzaam om kennis omtrent gedrag vanuit het speciaal onderwijs meer te integreren in het regulier onderwijs.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Docenten doen meer dan alleen hun vak overdragen. Elke docent is coach van een leerling. Dat betekent dat docenten zich moeten verdiepen in bepaalde vaardigheden, zoals executieve functies. De school heeft een eigen academie voor scholing van hun personeel. Daarnaast vinden er intervisies plaats waarbij docenten met elkaar in overleg gaan over de aanpak van bepaalde problemen waar ze tegenaan lopen. En de school houdt zich nu bezig met groepsdynamisch werken zodat docenten beter in staat zijn een klas/groep te analyseren.”
De Breul

Interventies

Mentorlessen over stress

Docenten ontvangen training waarin zij leren over stress, hoe het zich kan uiten, hoe zij daar het beste op kunnen inspelen en hoe stress bespreekbaar gemaakt kan worden. Naar interventie

Kanjertraining

2-daagse training voor het schoolteam welke ondersteuning biedt in het voorkomen, oplossen en begrijpen van sociale problemen in de klas aangevuld met een leerlingvolgsysteem voor inzicht in groepsdynamiek. Naar interventie

School-Wide Positive Behavior Support

Het schoolteam volgt trainingen van een SWPBS-coach over positieve bekrachtiging, sociaal-emotionele vaardigheden, het herkennen van probleemgedrag en het toepassen van passende interventies. In maandelijkse teambijeenkomsten wordt gereflecteerd op de toepassing. Naar interventie

Kracht in Controle

Schoolteam volgt 2-daagse trainingen over sociaal-emotionele ontwikkeling aangevuld met een leerlingvolgsysteem welke docenten en mentoren inzicht biedt in groepsdynamiek en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Naar interventie

4.2

Ga in gesprek met leerlingen en probeer de onderliggende oorzaken voor verzuim of bepaald gedrag te begrijpen, in plaats van alles te labelen als deviant gedrag.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Iedere docent kan even individuele aandacht besteden aan de leerling. En dat hoeft maar vijf minuten, of misschien even na de les. Dus echt meer investeren in mentoraat, en vooral in persoonlijk mentoraat, maar ook lesgevende docenten: zie je leerlingen. Ga met je leerlingen in gesprek. Dat is het allerbelangrijkste.”
VeenLanden College

Interventies

Deze aanbeveling heeft geen bijbehorende interventies.

4.3

Een rol als mentor is niet voor iedere leerkracht weggelegd, en voor wie het wel past is goede begeleiding voor het mentorschap cruciaal. Geef jongeren ook de mogelijkheid om van mentor te wisselen als de klik ontbreekt.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“De school maakt gebruik van een duo-mentoraat, waarbij een ervaren en een onervaren mentor aan elkaar worden gekoppeld. Dat werkt fijn omdat je ook te maken hebt met draagkracht en draaglast van mentoren. Daar komt ontzettend veel op af; de caseload wordt zwaarder. Mentoren vinden het fijn om te kunnen sparren met een collega. Ook kunnen ze op deze manier de klas verdelen of casussen die lastig zijn of waar zorgen over zijn samen oppakken.”
NXT Doorn

Interventies

Deze aanbeveling heeft geen bijbehorende interventies.