Inspiratie uit de praktijk
“Docenten doen meer dan alleen hun vak overdragen. Elke docent is coach van een leerling. Dat betekent dat docenten zich moeten verdiepen in bepaalde vaardigheden, zoals executieve functies. De school heeft een eigen academie voor scholing van hun personeel. Daarnaast vinden er intervisies plaats waarbij docenten met elkaar in overleg gaan over de aanpak van bepaalde problemen waar ze tegenaan lopen. En de school houdt zich nu bezig met groepsdynamisch werken zodat docenten beter in staat zijn een klas/groep te analyseren.”
De Breul
Interventies
Mentorlessen over stress
Docenten ontvangen training waarin zij leren over stress, hoe het zich kan uiten, hoe zij daar het beste op kunnen inspelen en hoe stress bespreekbaar gemaakt kan worden.
Naar interventie
Kanjertraining
2-daagse training voor het schoolteam welke ondersteuning biedt in het voorkomen, oplossen en begrijpen van sociale problemen in de klas aangevuld met een leerlingvolgsysteem voor inzicht in groepsdynamiek.
Naar interventie
School-Wide Positive Behavior Support
Het schoolteam volgt trainingen van een SWPBS-coach over positieve bekrachtiging, sociaal-emotionele vaardigheden, het herkennen van probleemgedrag en het toepassen van passende interventies. In maandelijkse teambijeenkomsten wordt gereflecteerd op de toepassing.
Naar interventie
Kracht in Controle
Schoolteam volgt 2-daagse trainingen over sociaal-emotionele ontwikkeling aangevuld met een leerlingvolgsysteem welke docenten en mentoren inzicht biedt in groepsdynamiek en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.
Naar interventie