Home
Download

Aanbevelingen

Aanbevelingen 'Thuissituatie'

3.1

Stimuleer ouderlijke betrokkenheid bij school (thuisbetrokkenheid), afgestemd op de doelgroep en leeftijd.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

De aanbeveling heeft geen bijbehorende inspiratie uit de praktijk.

Interventies

NJI toolkit ouderbetrokkenheid

Toolkit met praktische handvaten om samenwerking tussen school, ouders (en jeugdhulp) te initiëren en optimaliseren waarbij er rekening wordt gehouden met de behoeften van ouders. Naar interventie

School-Wide Positive Behavior Support*

Betrekt ouders middels ouderavonden of koffie-ochtenden bij de schoolontwikkeling van hun kind, waar zij via workshops kennis kunnen maken met SWPBS en regelmatig contact kunnen onderhouden met docenten. Naar interventie

Mentorlessen over stress*

Ouders ontvangen een thema-avond over stress, waarin zij leren hoe zij hun kind kunnen ondersteunen in stressvolle periodes. Daarnaast leren ouders over het (preventieve) aanbod van het zorgteam. Naar interventie

Kanjertraining*

Ouders maken actief deel uit van de interventie door het bijwonen van de Kanjerles en ouderavonden waarin zij leren over de interventie en zij de principes thuis leren toepassen. Naar interventie

LEGSpedition*

Ouders krijgen via een ouderavond inzichten in de trends en ontwikkelingen in het leven van jongeren om zo beter aansluiting te krijgen bij de belevingswereld van jongeren. Naar interventie

*ter inspiratie een selectie van interventies met een oudercomponent maar niet ouderbetrokkenheid als hoofddoel hebben

3.2

Bied extra ondersteuning of werk samen met professionals om jongeren die opgroeien in ongunstige omstandigheden te empoweren in hun sociaal-emotionele en gedragsmatige ontwikkeling en het functioneren op school.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Sinds dit jaar werken we met een vaste jeugdhulpwerker voor een paar uur per week. Deze persoon vervult een brugfunctie tussen school en thuis. Wanneer school denkt dat er mogelijk iets gaande is kan de jeugdhulpwerker ingevlogen worden om thuis langs gaan en samen te kijken wat er nodig is. Ouders vinden dat soms wel wennen, maar daarna eigenlijk heel fijn en laagdrempelig. De jeugdhulpwerker maakt het mogelijk om super snel te schakelen, omdat deze de situatie intern kan bespreken en een concreet aanbod kan doen, zonder dat her eerst via allerlei lijnen en aanvragen moet.”
NXT Doorn

Interventies

School-Wide Positive Behavior Support

Er is aandacht voor gedrag en mogelijke achterliggende redenen hiervan. In samenwerking met jeugdzorgprofessionals biedt SWPBS aanvullende ondersteuning voor ouders en leerlingen die opgroeien in ongunstige omstandigheden. Naar interventie

Ouderbetrokkenheid

Door banden met ouders regelmatig en strak te onderhouden kan onder leerlingen die opgroeien in ongunstige omstandigheden sneller worden gesignaleerd wanneer er extra hulp nodig is en hier op ingespeeld worden. Naar interventie

3.3

Ga als school te hoge verwachtingen van ouders tegen door reële adviezen te geven.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

De aanbeveling heeft geen bijbehorende inspiratie uit de praktijk.

Interventies

Deze aanbeveling heeft geen bijbehorende interventies.

3.4

Inspireer ouders om hun kinderen op positieve wijze te motiveren, door aan te moedigen, ambities aan te wakkeren en de waarde van school te benadrukken - maar niet eenzijdig op resultaat te focussen.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Leerlingen bereiden op school zelf hun eigen ouderavond voor. Onder begeleiding van de mentor maken ze een PowerPoint met wat zij met hun ouders en mentor willen bespreken. Dingen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld ‘hoe gaat het met je, wat gaat er minder goed, waar denk je aan’.”
Christelijk Lyceum Veenendaal

Interventies

School-Wide Positive Behavior Support

Richt zich op het motiveren van leerlingen door aanmoediging, samen problemen oplossen, toezicht houden en positieve betrokkenheid. Ouders leren in workshops hoe zij ook thuis deze principes kunnen toepassen. Naar interventie

Ouderbetrokkenheid

Ouders kunnen zichzelf betrekken bij de schoolontwikkeling van hun kind door samen huiswerk te maken, te praten over school en een planning te maken kunnen. School kan deze betrokkenheid stimuleren. Naar interventie