Home
Download

Aanbevelingen

Aanbevelingen 'Schoolklimaat'

2.1

Zorg voor structuur, voorspelbaarheid en heldere richtlijnen. Zorg voor consistente (digitale) systemen en werkwijzen.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

Richt je eerst op veiligheid

“Iedere ochtend en middag vindt er ‘check in’ en ‘check out’ plaats waar wordt besproken hoe het met de leerling gaat, wat de leerling die dag gaat doen en of er dingen zijn waar de leerling tegenaan loopt. De check out aan het einde van de dag heeft als doel dat de leerling nog even kan delen wat er in hem/haar omgaat voordat hij weer naar huis gaat.”
‘t Hooghe Landt

Interventies

School-Wide Positive Behavior Support

Het schoolteam stelt gedragsregels op die schoolbreed worden gehanteerd. Het personeel leert deze regels aan leerlingen en stimuleert het gewenste positieve gedrag, wat zorgt voor een gestructureerde en voorspelbare schoolomgeving. Naar interventie

2.2

Investeer in positief, inclusief en veilig schoolklimaat. Definieer en communiceer beleid met aandacht voor taken, rolverdeling en verwachtingen en draag dit zichtbaar en actief uit.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“In sommige klassen is er nog niet het gevoel van veiligheid om dingen open te bespreken of delen. In die klassen worden dan klassentrainingen over basisveiligheid en basisrust gegeven. Pas als dat er is kun je je op andere programma’s gaan richten. Als die basisveiligheid er nog niet is, dan komt dat niet aan of niet binnen.”
NXT Doorn

Interventies

School-Wide Positive Behavior Support

Streeft naar een positieve schoolsfeer door sociaal gedrag te stimuleren en duidelijke gedragsregels te hanteren. Ongewenst gedrag wordt geregistreerd waardoor passende interventies kunnen worden ingezet voor leerlingen die probleemgedrag vertonen. Naar interventie

Levensvaardigheden

Docenten trainen leerlingen in het adequaat herkennen, benoemen en omgaan met gedachten, gevoelens en gedragingen in conflictsituaties. Thema’s als weerbaarheid, roddelen, pesten en sociale media komen aan bod. Naar interventie

Cultuursensitief werken in het onderwijs

Door aandacht te hebben voor culturele verschillen, bi-culturaliteit en de invloed van eigen cultuur in het lesgeven ervaren leerlingen een gevoel van veiligheid en waardering. Naar interventie

Gender & Sexuality Alliances

Leerlingen vormen een GSA-netwerkgroep om te leren over seksuele- & genderdiversiteit. Zij delen dit met de schoolomgeving via voorlichting, deelname aan acties en steun aan LHBTIQ+ leden van de schoolgemeenschap. Naar interventie

Kracht in Controle

Middels lessen en opdrachten werken leerlingen aan een positief schoolklimaat door het vergroten van sociale competenties, het herkennen van emoties en het juist interpreteren van sociale signalen. Naar interventie

*interventies gericht op aanpak schoolklimaat. Voor aanpak groepsklimaat zie > domein 5, aanbeveling 5.1

2.3

Betrokkenheid middels korte lijnen, persoonlijk contact, monitoren met aandacht voor welbevinden van individuele leerlingen. Zorg dat jongeren zich veilig, gezien en gewaardeerd voelen en problemen vroegtijdig worden gesignaleerd.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Mentoren hebben structureel meer tijd gekregen om gesprekken te voeren met leerlingen, het streven is eens in de twee weken een individueel gesprek. De school vindt een individuele benadering belangrijk, en is zich er van bewust dat het belangrijk is dat de band met de kinderen goed is.”
Cals College

Interventies

School-Wide Positive Behavior Support

De schoolbrede aanpak bevordert betrokkenheid door regelmatige communicatie tussen leerlingen, ouders en docenten. Dit zorgt voor snelle signalering van problemen en een dieper begrip van wat er speelt bij leerlingen waardoor zij zich gehoord en gezien voelen. Naar interventie

MAZL

Ouders worden vroeg betrokken in gevallen van verzuim door regelmatig gezamenlijk overleg om kennis en bewustzijn te vergroten over de gevaren van verzuim en samen een gepersonaliseerde aanpak te realiseren. Naar interventie

2.4

Bied passende hulp / maatwerk op het moment dat jongeren niet kunnen meekomen met het reguliere programma, waarbij – zoveel mogelijk in de groepscontext - wordt afgestemd op individuele leerbehoeften en mogelijkheden.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“De bovenschoolse voorziening ‘Overstag’ is voor leerlingen die tijdelijk niet meer op school hun lessen kunnen volgen, bijvoorbeeld vanwege slecht gedrag, verzuim, schoolangst of overprikkeling; dus voor kinderen die weer ‘op de rit gebracht moeten worden’. Die worden dan voor een periode van drie maanden (soms langer) in een gebouw verderop geplaatst, waar ze hun lessen volgen onder goede begeleiding. De bedoeling is dat ze daarna weer terug kunnen naar school of als dat niet lukt naar een andere school of speciaal onderwijs. Na terugkeer worden ze begeleid door ambulant begeleiders vanuit een terugkeerprogramma. De voorziening komt vanuit het samenwerkingsverband en is beschikbaar voor leerlingen van alle scholen in het samenwerkingsverband.”
Christelijk Lyceum Veenendaal

Interventies

MAZL

Wilt ziekteverzuim te verminderen door met kwetsbare leerlingen en hun ouders regelmatig in gesprek te gaan. In samenwerking met schoolmedewerkers, jeugdartsen en leerplichtambtenaren wordt een gepersonaliseerd plan samengesteld. Naar interventie

2.5

Versterk de pedagogische vaardigheden van leerkrachten. Daarbij is het raadzaam om kennis omtrent gedrag vanuit het speciaal onderwijs meer te integreren in het regulier onderwijs.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Docenten doen meer dan alleen hun vak overdragen. Elke docent is coach van een leerling. Dat betekent dat docenten zich moeten verdiepen in bepaalde vaardigheden, zoals executieve functies. De school heeft een eigen academie voor scholing van hun personeel. Daarnaast vinden er intervisies plaats waarbij docenten met elkaar in overleg gaan over de aanpak van bepaalde problemen waar ze tegenaan lopen. En de school houdt zich nu bezig met groepsdynamisch werken zodat docenten beter in staat zijn een klas/groep te analyseren.”
De Breul

Interventies

MAZL

Ondersteunt het bestaande verzuimbeleid door samen met de ouders, jeugdarts en leerplichtambtenaar te kijken naar oplossingen voor leerlingen met ziekteverzuim door onderwijs en zorg te regelen passend bij hun situatie. Naar interventie

2.6

Zet preventief in door middel van een gedegen verzuimbeleid (bijv. monitoring, vroege signalen, voorlichting door Leerplicht, betrekken ouders).
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Er is een verzuimcoördinator die dagelijks het verzuim bijhoudt. Iedere vier weken wordt alle verzuim van alle leerlingen doorgenomen. Leerlingen die bovengemiddeld verzuimen worden besproken en dan worden er acties uitgezet. Soms is dat een gesprek met ouders/leerling, soms is de leerling al bekend bij zorg en is er een verklaring voor. Daarnaast is er een keer in de acht weken een overleg met de GGD en Leerplicht over zowel casuïstiek als het verzuimprotocol en mogelijke preventierichtingen.”
NXT Doorn

Interventies

Deze aanbeveling heeft geen bijbehorende interventies.