Home
Download

Aanbevelingen

Aanbevelingen 'Onderwijs & maatschappij'

1.1

Spreek je richting jongeren uit tégen een prestatiemaatschappij en vóór welbevinden en draag uit dat de verschillende onderwijsniveaus en vaardigheden gelijk gewaardeerd worden. Maak stress en prestatiedruk bespreekbaar.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“In de eerste periode wordt niet gekeken naar cijfers. We hebben dan voortgangsgesprekken waarbij de focus ligt op hoe een leerling in z’n vel zit, wat er goed/nog niet goed gaat, hoe we kunnen bijsturen, hoe de leerling-docent relatie is, etc. Pas in de tweede periode gaan we ook naar cijfers kijken, die linksom of rechtsom nog steeds wel heel belangrijk blijven. Maar het is niet meer zo zwart-wit als voorheen; als het rapport niet voldoende voor overgang is wordt wel altijd besproken of een leerling kansrijk is in het volgende jaar.”
Corderius College

Interventies

Mentorlessen over stress

Getrainde mentoren geven les: hoe werkt stress? Wat zijn de signalen? Leerlingen krijgen handvaten om op een gezonde manier om te gaan met stress en leren ongezonde stress te herkennen. Naar interventie

Je Brein de Baas

In interactieve lessenseries, gegeven door mentoren, wordt gewerkt aan het versterken van de mentale gezondheid van leerlingen door aandacht te besteden aan stressherkenning, stressmanagement, omgaan met fouten maken en prestatiedruk. Naar interventie

1.2

Meer formatief evalueren en beoordeling van inzet, houding en het individuele leerproces in plaats van een exclusieve focus op cijfers. Bied meer mogelijkheden voor talentontwikkeling.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“Formatief evalueren is nieuw voor leerlingen en dan zie je vaak nog een houding van ‘het telt toch niet mee, dus waarom zou ik het leren’. Het vraagt een omslag in denken, dat leerlingen begrijpen dat het hen kan helpen om de stof beter te beheersen. Als docenten de taal gaan leren van formatief toetsen zit je automatisch op de groeimindset en kun je kinderen beter verleiden daar iets mee te doen. De cursus didactisch coachen helpt daarbij.”
Corderius College

Interventies

Formatief Evalueren

Door het gezamenlijk opstellen van leerdoelen worden leerlingen ondersteund bij hun persoonlijke leerproces. Dit biedt ruimte voor succeservaringen en geeft inzicht in leertaken die wel en (nog) niet goed gaan. Naar interventie

Feedback

Overbrugt het gat tussen wat leerlingen nu doen en het leerdoel waar ze naartoe werken. Er wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een lerende houding in plaats van een prestatiegerichte. Naar interventie

Differentiatie in de klas

Door de lesaanpak aan te passen aan individuele leerbehoeften, werken leerlingen naar persoonlijke doelen toe in plaats van een gezamenlijke doelstelling. Naar interventie

1.3

Zorg voor meer spreiding van toetsen/deadlines en vermijd toetsen/deadlines vlak na de vakantie.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

De aanbeveling heeft geen bijbehorende inspiratie uit de praktijk.

Interventies

Formatief evalueren

Zinvol inzetten van diverse vormen van toetsing op meerdere momenten tijdens het leerproces. Door monitoring en gerichte feedback op persoonlijke leerdoelen wordt de werkdruk gelijkmatiger verdeeld over het schooljaar. Naar interventie

1.4

Flexibiliteit waar nodig, door buiten de regels en kaders te denken en aan te sluiten bij mogelijkheden van jongeren (bijv. toetsvorm/timing, aanwezigheid, afstandsonderwijs, leermethode).
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“We hebben maatwerkcoaches die samen met leerlingen kijken waar ze goed in zijn, wat ze eventueel kunnen overslaan en wat ze dan in de vrijgekomen tijd kunnen doen (bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of een eigen bedrijfje starten). Die proberen uitdaging te vinden voor de kinderen en houden in de gaten dat dit ook echt gebeurt (en dat leerlingen niet in bed liggen). De meeste kinderen maken geen gebruik van maatwerktrajecten omdat die hun handen vol hebben aan de gewone lessen, huiswerk en toetsen. Het zijn de kinderen die meer uitdaging nodig hebben of kinderen van wie je ziet dat ze zich vervelen.”
Christelijk Lyceum Veenendaal

Interventies

Formatief evalueren

Binnen formatief evalueren krijgen docenten de ruimte om buiten traditionele regels en kaders te denken. Hun aanpak kan worden aangepast op de specifieke behoeften en situatie van leerlingen. Naar interventie

Feedback

De lesaanpak wordt door de docent samen met de leerling opgesteld en afgestemd op de persoonlijke behoeften van leerlingen om zo individuele leerdoelen te behalen. Naar interventie

1.5

Kleinere klassen bieden meer ruimte voor effectieve feedback, vroegtijdig signaleren en maatwerk.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

De aanbeveling heeft geen bijbehorende inspiratie uit de praktijk.

Interventies

Deze aanbeveling heeft geen bijbehorende interventies.

1.6

Overweeg brede klassen (in niveau en/of leeftijd) t.b.v. flexibiliteit, leren van elkaar en opwaartse mobiliteit.
Meer Minder

Inspiratie uit de praktijk

“De school is een maatwerkschool. Alle leerlingen kunnen hier vertragen en versnellen met vakken. Dus als je in havo-3 zit kan je al havo-4 vakken doen. Sommige kinderen kiezen voor een driejarige bovenbouw havo bijvoorbeeld, dus havo 4 en 5 in drie jaar. In gymnasium 1 doen eigenlijk alle kinderen maatwerk om ze uit te dagen en op niveau te houden.”
Christelijk Lyceum Veenendaal

Interventies

Differentiatie in de klas

Onderwijsbenadering waarin docenten hun lesaanpak proactief aanpassen aan de leerling. Individuele leerbehoeften bepalen de aanpak, lesinhoud, leermaterialen en activiteiten. Naar interventie