Inspiratie uit de praktijk
“Formatief evalueren is nieuw voor leerlingen en dan zie je vaak nog een houding van ‘het telt toch niet mee, dus waarom zou ik het leren’. Het vraagt een omslag in denken, dat leerlingen begrijpen dat het hen kan helpen om de stof beter te beheersen. Als docenten de taal gaan leren van formatief toetsen zit je automatisch op de groeimindset en kun je kinderen beter verleiden daar iets mee te doen. De cursus didactisch coachen helpt daarbij.”
Corderius College
Interventies
Door het gezamenlijk opstellen van leerdoelen worden leerlingen ondersteund bij hun persoonlijke leerproces. Dit biedt ruimte voor succeservaringen en geeft inzicht in leertaken die wel en (nog) niet goed gaan.
Naar interventie
Feedback
Overbrugt het gat tussen wat leerlingen nu doen en het leerdoel waar ze naartoe werken. Er wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een lerende houding in plaats van een prestatiegerichte.
Naar interventie
Differentiatie in de klas
Door de lesaanpak aan te passen aan individuele leerbehoeften, werken leerlingen naar persoonlijke doelen toe in plaats van een gezamenlijke doelstelling.
Naar interventie